
مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما در سال 1393 و بر اساس بازنگريهاي انجامشده در ساختار سازمان صدا و سيما به اداره كل پژوهشهاي اسلامي رسانه تبديل شد.
معرفي اداره كل پژوهشهاي اسلامي رسانهبه منظور شتاب بخشيدن و جهت دادن به حركت روبه رشد انطباق رسانه ملي با رسانه اي تراز اسلام و انقلاب اسلامي و توليد دانش رسانهاي مبتني بر انديشه ديني، مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما در سال 1373 در شهر قم تأسيس شد. ازآنجاكه اين هدف، جز با اتكا به علماي ديني و بهرهگيري از توان حوزههاي علميه تحقق نميپذيرفت، محل استقرار آن شهر مقدس قم تعيين شد.
حاصل اين اقدام راهبردي بعد از 20 سال فعاليت چاپ و انتشار بيش از 700 عنوان كتاب و بيش از 1200 شماره از نشريات مختلف براي هدايت و حمايت فكري از برنامهريزان و برنامهسازان صداوسيما بود
.
مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما در سال
1393 و بر اساس بازنگريهاي انجامشده در ساختار سازمان صدا و سيما به اداره كل پژوهشهاي اسلامي رسانه تبديل شد
.
اداره كل پژوهشهاي اسلامي، بهعنوان حلقه وصل حوزههاي علميه و رسانه و بهمثابه يك مركز راهبردي براي نهادينه كردن آموزههاي اسلامي در برنامههاي صداوسيما مأموريتهاي زير را به عهده دارد
:
توليد دانش هنري و رسانهاي با رويكرد اسلامي، تأمين نيازهاي پژوهشي رسانه ملي، باهدف اعتلاي ساختار و محتواي برنامهها و تحقق رسانه اسلامي
اهداف كلان
-
توليد دانش هنري و رسانهاي مبتني بر ارزشها و آموزههاي ديني؛
-
تأمين نيازهاي رسانه، تعميق و ارتقاي معرفت و ايمان روشنبينانه، اخلاق فاضله و رفتار ديني خالصانه آحاد جامعه و حفظ و اعتلاي فرهنگ و هويت ايراني اسلامي؛
-
توليد آثاري براي ريشهدار كردن شناخت و باور عمومي به ارزشها و بنيانهاي فكري انقلاب و نظام اسلامي؛
-
بهرهمندي از ظرفيتهاي علمي و پژوهشي دانشگاهها، پژوهشگاهها و مراكز فعال در حوزه دين و رسانه در داخل و خارج از كشور؛
-
صيانت از پيام، محتوا و قالب برنامههاي تأثيرگذار بهويژه سريالهاي الف و الف ويژه از طريق مشاركت جدي در همه مراحل توليد؛
-
آسانسازي دسترسي مديران و برنامهسازان به اطلاعات و معارف ديني؛
-
بالا بردن سطح كارشناسي برنامههاي معارفي رسانه ملي؛
-
تقويت ارتباط حوزههاي علميه و رسانه ملي؛
-
ارتقاي بينش و دانش ديني، هنري، رسانهاي و ارتباطي مديران و برنامهسازان رسانه؛
-
آگاهي بخشي نسبت به فعاليتهاي ضد ديني و ضد ارزشي رسانههاي بيگانه؛
-
ارائه الگوي سازماني متعالي و پاي بند به اصول و الزامات اخلاق حرفهاي.
راهبردهاي پژوهشي اداره كل پژوهشهاي اسلامي:
-
مبتني بودن بر آموزه هاي ديني؛
-
سفارشمحوري و تاكيد بر نيازهاي سازمان صدا و سيما؛
-
رسانهاي بودن و در نظر گرفتن كاربري پژوهش ها در رسانه؛
-
ارتقاء مستمر كيفيت محصولات و فعاليتها؛
گروه اخلاق و رسانه
گروه اخلاق و رسانه اداره كل پژوهشهاي اسلامي رسانه باهدف بررسي هاي بنيادي در رابطه اخلاق با رسانه و رابطه اخلاقي رسانه با مخاطب و همچنين تأمين پژوهشهاي اخلاقي ـ رسانهاي براي برنامهسازان مراكز صداوسيما تشكيلشده است. هدف از انجام اين پژوهشها، پشتيباني محتوايي از برنامههاي رسانه ملي است كه توسط پژوهشگران دانشگاهي و حوزوي انجام ميشوند. ازجمله طرح هاي پژوهشي گروه اخلاق و رسانه ميتوان به موارد ذيل اشاره كرد
:
• منشور اخلاقي رسانه
• فرهنگ اخلاقي معصومين (ع) حروف ز، و، ص، ض؛
• راهبردهاي رسانهاي پيشگيري از كينه و دشمني؛
• رسانه و مباني اخلاقي حضور اجتماعي زنان؛
• راهكارهاي رسانه تقويت اخلاق زيستمحيطي با رويكرد اسلامي و
... .
شماره تماس: 32915545 -025
پست الكترونيك:
ethics.media@irc.ir
گروه فقه و رسانه
وجود صدها مسئله در حوزه رسانههاي جديد، لزوم شناخت حقيقي جايگاه رسانه و ابعاد آن و هماهنگسازي با نظام فكري اسلام، ايجاب كرد اين گروه به وجود آيد. گروه فقه و رسانه باهدف پشتيباني مديران و برنامهسازان رسانه ملي و كمك به ايجاد رسانهاي هماهنگ با احكام فقهي، شروع به كار كرده است. اين گروه مسائل و چالشهاي پيشروي برنامهسازان رسانه ملي مانند فقه موسيقي و فقه طنز و... را بررسي ميكند و به توليد انديشه در حوزه فقه رسانهاي و رسانه فقهمحور ميپردازد. برخي از طرح هاي پژوهشي اين گروه عبارتند از
:
• موسيقي و رسانه
• ماهيت شناسي طنز مطلوب
• اصول رابطه زن و مرد در برنامه هاي رسانه اي
• ابعاد فقهي برنامه هاي نقد
تلفن تماس: 32910600 -025
پست الكترونيك
: figh.media@irc.ir
گروه اعتقادات و رسانه
گروه اعتقادات و رسانه، به بررسي مسائل بنيادي رسانه و اعتقادات اهتمام دارد. تأمين پژوهشهاي اعتقادي برنامهسازان مراكز صداوسيما نيز از ديگر وظايف اين گروه است. درواقع، هدف از اين پژوهشها، پشتيباني محتوايي برنامههاي رسانه ملي است و پژوهشگران مراكز حوزوي و دانشگاهي اين پژوهشها را با نظر گروه بهصورت پروژهاي انجام ميپذيرد. همچنين ارتباط با مراكز علمي پژوهشي و رسانهاي، براي بالا بردن كيفيت كارهاي پژوهشي از ديگر وظايف اين گروه است. در ذيل به برخي از فعاليتهاي پژوهشي اين گروه اشاره ميكنيم كه بهصورت كتاب در دسترس برنامهسازان مراكز مختلف قرارگرفته است
:
• امام حسين از ديدگاه اهل سنت؛
• امام رضا (ع) از ديدگاه اهل سنت؛
• پاسخ به شبهات وهابيت درباره تشيع؛
• بازنمايي فرشتگان عزرائيل، فرشته مرگ و حضرت اسرافيل در رسانه ؛
• روح در فرهنگ اسلام با تأكيد بر ماهيت آن؛
• ويژگي عرفان اسلامي
.
شماره تماس: 32910601-025
پست الكترونيك
: belaefs.media@irc.ir
گروه فرهنگ و هنر ديني رسانه
تأثير و تأثر رسانه بر حوزه فرهنگ بهويژه در جامعهاي كه فرهنگ ديني مبناست، ضرورت مطالعه نسبت اين دو حوزه را بيشتر كرده است و از طرفي مطالعه ميان دين و هنر و توليد نظريه در حوزه هنر ديني ازجمله ضرورتهايي است كه موجب شده يكي از گروههاي پژوهشي روي اين موضوع تمركز داشته باشند
.
شماره تماس 32928795 -025
دفتر پژوهشهاي كاربردي:
گروه جريانات و افكار انحرافي ديني
ازجمله آسيبهاي نوپديد در حوزه مطالعات دين و رسانه، وجود جريانها و افكار انحرافي، التقاطها يا خرافهگرايي و معنويتهاي خودساخته بشري و امثال آن است. رصد اين آسيبها، ارائه آموزههاي ديني متناسب با آن و رسيدن به راهبردها و راهكارهاي رسانهاي، مهمترين وظيفه اين گروه است
.
مهمترين فعاليت هاي اين گروه به شرح ذيل است
:
-
رصد و بررسي شبانه روزي 12 شبكه ماهواره اي ديني فارسي زبان معاند
-
انتشار 48 شماره نشريه محرمانه امواج شبهه (رصد و بررسي شبكه هاي ماهواره اي شيعي معاند، وهابي، مسيحي تبشيري، بهايي و صوفي
-
رصد، تحليل و بررسي مهمترين جريان هاي معارفي رسانه اي داخل از جمله تدوين دو گزارش در مورد برنامه شب هاي آسماني شبكه قرآن و معارف سيما- تحليل و بررسي برنامه سمت خدا و...
-
برگزاري نشست هاي جريان شناسي روند تصويرسازي از وقايع آخرالزمان در غرب، آينده نگري و تهديدات رسانه اي و جريان شناسي مفاهيم ماورائي در سريال هاي سيما و...؛
-
رصد مستمر و تشكيل اتاق فكر و كارگروه هاي تحليل و بررسي سريال هاي ويژه ماه رمضان در شبكه هاي عربي با موضوع تاريخ اسلام و تدوين جزوات و كتاب تحليل بررسي آنها نظير : سريال الحسن و الحسين، الفاروق عمر و امام الفقهاء، خيبر، قصه هاي زنان در قرآن و زير آسمان وطن و باب المراد(سيره و زندگي امام جواد)؛
-
طراحي و توليد بولتن تصويري[نرم افزار چندرسانه اي] «مرصاد» و «امواج زهرآگين» و «امواج شبهه» : رصد فضاي رسانه اي كشور در حوزه هاي فرهنگي و مذهبي؛ با قابليت تفكيك موضوعي و جستجو.
-
تحقيق و پژوهش در مورد شبهات شبكه هاي ماهواره اي در موضوع قيام امام حسين و وقايع عاشورا و تهيه كتابي با همين موضوع به همراه «ايده هاي برنامه سازي براي مواجهه با آنان؛
-
تحقيق، پژوهش و تهيه كتاب «عاشورا و شبكه هاي ماهواره اي، راهكارها و راهبردهاي رسانه براي مواجهه با شبهات قيام امام حسين؛
-
تهيه 8 شماره جزوه راهبرد رسانه با موضوعاتي نظير، جريان شناسي وقايع آخرالزمان، «رسانه ملي و تبليغ و ترويج فرهنگ مهدويت»؛«كاركردهاي رسانه ملي و جهاد اقتصادي»، رسانه ملي، زن و خانواده و چگونگي مواجهه با اديان و فرقه هاي انحرافي و...
-
ارائه مشاوره، كارشناسي و محتوا به برنامه هاي تلويزيوني توليدي در موضوع ماهواره(پندار، حقيقت، ماه دوازدهم، شب آسماني؛
تلفن تماس: 32919676-025
گروه تاريخ و مناسبتها
بالا بردن فرهنگ عمومي جامعه و تعظيم شعائر الهي و بزرگداشت مناسبتهاي مذهبي يكي از وظايف رسانه ملي است كه در فرهنگسازي و گسترش ارزشها اسلامي در سطح جامعه، نقش مؤثري دارد. ازاينرو، گروه مناسبتها بهمنظور پشتيباني محتوايي برنامههاي رسانه ملي در مناسبتها، به پژوهشهاي موردنياز آن اقدام ميكند
: 1
-
. پژوهشهاي مناسبتي در موضوعهاي اسلامي (مذهبي ـ ملي)؛
-
پژوهش درزمينهٔ سيره و زندگاني شخصيتهاي مذهبي (سياسي ـ فرهنگي)
برخي از آثار پژوهشي منتشرشده اين گروه عبارتاند از
:
ـ انتشار 16 جلد كتاب با مضمون زيرنويسها و پيامهاي كوتاه با موضوعهاي متنوع سياسي اجتماعي و فرهنگي
ـ انتشار حدود 30 كتاب با موضوعات شعار سال 89 – 92
ـ انتشار كتابهايي چون: رسانه و هنر اسلامي، آيين برنامهسازي با موضوع مهدويت، سيره ائمه در عزاداري امام حسين (ع) با رويكرد رسانهاي، روزنگار برنامهسازي، زيباييشناسي حماسه عاشورا و
...
شماره تماس 32902222 -025
پست الكترونيك
history.group@irc.ir
گروه خانواده و سبك زندگي
گروه خانواده و سبك زندگي اداره كل پژوهشهاي اسلامي رسانه با هدف مطالعه و انجام پژوهش هاي كاربردي در رابطه با خانواده، سبك زندگي اسلامي و رسانه و پشتيباني فكري و محتوايي از برنامه سازان صدا و سيما تشكيل شده است
.
تعامل و بهره گيري از ظرفيتهاي مراكز و نهادهاي پژوهشي حوزه علميه و موسسات پژوهشي خاص مطالعات زن و خانواده و سبك زندگي، در حوزه مامويت اين گروه است
.
شماره تماس: 32935803 - 32928730- 025
پست الكترونيكي:
family_media@irc.ir